tiistai 30. joulukuuta 2014

Pertti Jarla: Fingerpori 5

Fingerpori-sarjakuva on ottanut melkoisen selkävoiton kansakunnasta. Helsingin Sanomat otti näennäisen riskin liittäessään sen sarjakuvasivunsa arkivalikoimaan vuonna 2007. Fingerpori ei ole piirretty erityisen notkealla tahi suvereenilla viivalla, sen huumorin taso on melkoisen vaihteleva ja sen aihiot pyörivät toistuvasti puujalkojen ja navanalussanaleikkien parissa. Siis parhaimmillaan.

Universaalin suosion apparaatti on usein sama. Ensin tarvitaan kulttisuosio ja sitä seuraa luonnonlainpuolueen lailla kansansuosio. Kun muutama hoksnokka arvostaa ensin, löytyvät ne välttämättömät kotkottavat peesaajatkin. Tässä vaiheessa kunnon individualisti sanoutuu sitten jo kohteesta irti ja etsii seuraavaa.

Kaikessa epätasaisuudessan on Fingerpori kuitenkin tasalaatuinen. Se ei onnistu nykyään yllättämään millään aluevaltauksellaan, koska Fingerporin isoa tarinaa ei voi oikein kehittää uusiin suuntiin.

Välikauden notkahduksen (= juttuideoiden lopahtamisen vuoksi) jälkeen Fingerpori nousi vitsimittarilla mitattuna uuteen lentoon pari vuotta sitten, kun Fingerporin Isä Aurinkoinen, Pertti Jarla, lisäsi fanien tarjoamien sanaleikkien määrää. Juttuihin tuli taas määrämittaa runsaammin sattumia.

Fingerporin omin alusta on päivittäisen sarjastrippirivin tunnollinen täyttäminen, ja tässä kontekstissa maukas vitsi toimii napakasti ja tarkoituksenmukaisesti. Paradoksaalisesti kuitenkin irtovitsien voimistuessa itse Fingerpori voi huonommin. Lukijalle jää maku siitä, että Fingerporin suuri kertomus, sen taajaman yksilöiden henkilökohtaiset persoonat ja heistä muodostuvan koko yhteisön tarina unohtuu näiden irrallisten naurupalojen alle. Fingerpori on uhrattu päivittäisen naurun alttarille. On oikeastaan aivan sama, kuka henkilöistä vitsin laukoo.

Tai ehkä tämä onkin se uudistuminen, se uusi suunta, johon Fingerpori-universumi enää voi lähteä? Ehkäpä tämä on Starship Fingerporin final frontier. The voyage. Its mission to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before.

Tai ehkä Fingerpori ei olekaan alun alkaen ollut yhteiskunnallinen kannanotto, joka läpivalaisee Teräsmiehen tuiman katseen  lailla suomalaisen hulluuden? Ehkä alkuperäinen tulkinta kyläyhteisössä lymyävästä perimmäisestä yhteisöllisyydestä ja sosiaalisuudesta onkin ollut väärä? Paljon isoja kysymyksiä vastattavaksi.

Pertti Jarlan tapana on ollut tuotteistaa strippinsä myös muihin formaatteihin, joista itselleni mieleisin on juuri tämä vuosikirja-muoto. Nyt käsiin joutui eepoksen viides nide, hienosti nimetty Fingerpori 5, 2012.

Pakko taas myöntää: Fingerpori on oiva keitos. Vaikka olen näistä stripeistä lukenut joka ainoan jo Hesarin sivuilta, ne olivat kuin uusia luettuna nyt kovien kansien välistä. Parhaimpiin pitää palata vielä uudelleenkin, ja kun on lukenut sen vihoviimeisenkin, tulee mieleen eteerinen haikeus. Nytkö se jo loppui! Vain 63 sivua!

Sanomalehteen verrattuna Jarla on näissä kirjoissa lisännyt joihinkin strippeihin värielementin, ja se toimii todella hyvin. Värit tuovat yllättävää syvyyttä ja kvaliteettia Jarlan kuvakerrontaan. Välissä olevat mustavalkeat sivut korostavat tätä kontrastina erityisen toimivasti.

Ja jos on tullut vuosien varrella etäisesti kritisoitua Pertti Jarlan viivaa (esimerkki), niin tämän laitoksen kannessa se on täydellistä. Aulis Homelius -kansi on mahtava! Sitä tulee katsottua pitkään ja useista kulmista, mutta se on virheetön. Paras tähänastisista.

Jarlalla on ollut tapana tuoda ulkopuolinen huomio vuosikirjojen esipuheen muodossa. Tälla kertaa ääneen pääsee Kellokosken suuri maanviljelijä, Antti Kaikkonen. Toki poliitikolle kaikki julkisuus on aina tärkeää, ja siinä mielessä voisi tähän esipuheeseen suhtautua kyynisen tuomaan lailla, mutta Kaikkonen kyllä poistaa kaiken epäilyn: hän on alan mies, ilman muuta, ja täydellistää omalla osuudellaan muutoinkin hyvän paketin. Lisäksi Jarla on kynäillyt hänestä muotokuvan, joka on huomattavasti näköisempi kuin vaikkapa Speden.

Nauroin huomiotaherättävän kovaa ääneen kirjan sivuilla 5, 6, 9, 11, 14, 17, 23, 28, 33, 36, 37, 42, 43, 44, 47, 49, 53, 61 ja 63.

**********

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti