tiistai 25. marraskuuta 2014

Peter Cowie: Francis Ford Coppola

Vaikka Intia onkin maailman suurin elokuvien tuottajamaa, niin paremminhan me tunnemme pohjois-amerikkalaiset elokuvat sekä niiden tekijät. Suurin osa sieltä syydettävistä leffoista on perusk(a)uraa, mutta jatkuvasti tulee seassa myös erinomaisia sattumia. Taide (ja taideteollisuus) on aina mitä suurimmassa määrin arvovarauksellista ja pohjimmiltaan subjektiiviseen makuun pohjaava mielipideväittämä, joten lopullisen eksakteja listauksia ei voida ikinä tehdä.

Kun toisaalta tarpeeksi suuri ja tarpeeksi arvovaltainen raati laittaa elokuvat ja niiden tekijät kulttuurikaanoniin, saadaan kuin saadaankin edes jollakin tasolla yleispätevä ja vähitellen itseään vakiinnuttava listaus.

Oikein tai väärin.

Yleisellä tasolla Francis Ford Coppola nauttii epäilemättä mainetta, jossa on enemmän kuin ripaus myyttistä kulttistatusta, joka hänen päälleen on muodostunut uran varrelle osuneista voitoista, vaikeuksista ja pettymyksistä. Raivokkaasta omapäisyydestä.

Elokuvakronikoitsija Peter Cowie piirtää Coppolasta muhkean renessanssimiehen kuvaa kirjassaan Francis Ford Coppola, 2014 (Coppola, 1989/2013). Hänen kuvaamansa Coppola on ehtinyt elokuvahommien lisäksi muun muassa perustaa hotellin, hommata viinitilan ja ryhtyä nimikkoviininvalmistajaksi, hääriä teatterin pakeilla, valmistaa aterioita lähipiirilleen, perehtyä japanilaiseen taiteeseen, olla kahvilanpitäjänä, perustaa riippumattoman Zoetrope-combon, jolla on kulttuurin joka haaralle harovia ulokkeita ja lanseerata kirjallisen Zoetrope: All-Story -lehden. Ja tietenkin Coppola osaa laulaa, soittaa ja ohjata helikopteria.

Samalla Francis Coppolasta piirtyy kirjan välityksellä kuva hieman kärsimättömästä taiteilijasta, maanis-depressiivisestä demonista ellei peräti adhd-pupusta. Hän näyttäisi kirjan dokumentaation perusteella olevan levoton sielu levottomassa ruumiissa. Elokuvan puolella kaikki tämä on loitsinut uskomattoman hienoja, unohtumattomia klassikoita sekä vallan vähäpätöisiä välitöitä. Mikään tasalaatuinen nero Coppola ei ole totisesti toimissaan ollut.

Osa syy uran ailahtelevaisuudelle on varmasti ollut raha. Coppolan kohdalla puhutaan miljoonista dollareista ja siinä puhutaan kymmenistä miljoonista dollareista. Produktiot ovat nielleet rahaa usein yli budjetin ja monet muutkin taustaviritykset ovat vieneet miestä velkakierteeseen. Coppolalla taitaa aine olla materiaa tärkeämpää? Tarkoitus pyhittää keinot, matka on tärkeintä ja tätä rataa?

Loppujen lopuksi Cowien kirja on kuitenkin nimenomaan kirjana pienoinen pettymys suhteessa siihen innokkuuteen, millä siihen tartuin. Cowien teksti ei ole erityisen oivaltavaa tai omaperäistä. Hän lähinnä kirjaa (sinänsä lukuisiin haastatteluihin pohjaten) päähenkilönsä elämänhistorian ja vaikka kaiken muun touhuamisen esittelyn ohella ohjaajanura onkin jotenkuten pääfokuksessa, ei teksti tältäkään kohdalta tarjoa paljonkaan purtavaa. Lähinnä edetään kronologisesti tarpoen projektista toiseen, mutta silloinkin pääpaino on Cowien banaaleilla juoniesittelyillä. Sikäli merkillinen valinta, että juonen jokainen kuitenkin näkee itsekin katsomalla kyseisen elokuvan, jollei osaa jo niitä ulkoa ylipäätään.

Tuotanto-olosuhteista ja niihin liittyvistä lukuisista ratkaisuista olisi ollut mielenkiintoista lukea lisää, mutta tällaista materiaalia kirjassa on niukalti. Päähenkilö on yhä elossa ja vireä, ja häntä on kirjaan haastateltukin, mutta kovin varovasti kai sitten. Luulisi Coppolan tasoisella ekstrovertilla virvatulella olevan anekdootti jos toinenkin laarissaan.

Hyvä sytyke Francis Ford Coppolan tuotannon tutkimiseen tämä kirja kuitenkin on. Sitä lukiessa syntyy polttava halu kerrata vaikkapa alkuperäinen Kummisetä-elokuva. Peter Cowien kirja on hyvä peruskurssi coppologiaan, vaikka syventävät opinnot piääkin suorittaa muualla. Ja ilman muuta hieno päätös Minervalta kustantaa tämä kirja suomeksi; toivottavasti tästä kasvaa kokonainen elokuvakirjojen pienoiskirjasto!

Kirjan kansi on täysosuma. Se tuo mielleyhtymän juuri tuohon Kummisetä-estetiikkaan syvällä sysimustuudellaan. Coppolan ilme kuvassa on kerrassaan loistava.

**********

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti